Het zorg- en gelijke kansenbeleid wordt gedragen door het zorgteam in samenspraak met directie en de leerkrachten. Het zorgteam bestaat uit de zorgcoördinator, de SES-leerkrachten en de medewerkers van het Centrum Leerling Begeleiding (CLB).
De taak van het zorgteam is veelomvattend. Toch kunnen 4 grote zorgtaken onderscheiden worden:
De coördinatie van de zorginitiatieven op het niveau van de school en de scholengemeenschap
Het coördineren en op elkaar afstemmen van de zorginitiatieven gebeurt door het zorgteam. De zorgcoördinator is het aanspreekpunt voor leerlingen, leraren, ouders, externe hulpverleners en deskundigen.
Ondersteunen van het handelen van de leraren
De groepsleraar blijft in de eerste plaats de verantwoordelijkheid dragen van de leerlingengroep die hem wordt toevertrouwd. De leraar beschikt hiervoor over de basisvaardigheden om te signaleren en te begeleiden. Bij het beantwoorden van vragen of het oplossen van diverse problemen zullen de groepsleraar en de zorgcoördinator hun deskundigheid samen leggen op een overlegmoment. (collegiale ondersteuning)
Het begeleiden van leerlingen
We streven ernaar om elk kind de zorg en aandacht te geven die het nodig heeft. We begrijpen dat leerstof soms moeilijk kan zijn, en daarom bieden we verschillende vormen van ondersteuning.
De begeleiding kan individueel of in groep gebeuren en vindt zoveel mogelijk in de klas plaats. Soms kan de zorg via enkele gericht interventies tijdelijk worden overgenomen buiten de klas. De eerstelijnszorg door de klasleerkracht en de aanvullende expertise van de leden van het zorgteam en/of externe hulpverleners vullen elkaar op die manier aan.
Concreet: Wanneer een bepaald onderwerp lastig is, werkt de leerkracht in een mini-klas, waar extra aandacht wordt besteed aan deze leerstof. Als deze aanpak niet voldoende is, komt de zorgjuf regelmatig in de klas om extra ondersteuning te bieden. Dit kan op de klasvloer zijn, of door een groepje kinderen mee te nemen naar de zorgklas. Daar wordt de leerstof nogmaals uitgelegd of concreet herhaald.
Als deze stappen niet voldoende zijn, gaan we in overleg met jullie als ouders en indien nodig het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding) om te kijken welke specifieke noden of hulpmiddelen er nodig zijn om uw kind nog verder te helpen.
Het begeleiden inzake sociaal – emotionele problemen
De begeleiding van de socio-emotionele ontwikkeling van de leerlingen is een opgave voor de school als geheel. Door allerlei initiatieven trachten de leden van het schoolteam een prettig schoolklimaat te creëren, de sociale en communicatieve vaardigheden en de empathie te vergroten. Ondanks al deze inspanningen zullen pestproblemen echter nooit helemaal verdwijnen. Daarom hanteren wij een kindvriendelijke, niet-bestraffende en probleemoplossende strategie om pestproblemen aan te pakken: De NO BLAME – aanpak. Bij deze methode staat niet de situatie, maar de gevoelens centraal. Samen met de kinderen wordt naar oplossingen gezocht, zonder kinderen te straffen of in de problemen te brengen.